Suomen suksi - suksisepästä teolliseen muotoilijaan

syyskuu 2012 ‐ helmikuu 2014
Arkistoitu

Näyttelyssä esittäytyi suomalaisen suksen pitkä, vahva ja omintakeinen suksenvalmistusperinne kotiteollisesta teolliseen valmistukseen. Vaativat luonnonolosuhteet, käyttötarkoitus ja maaston muodot ovat vaikuttaneet kotoisten suksityyppiemme kehitykseen. Kokonaisuudesta nostettiin esiin suomalaiset suksimuotoilijat ja -innovaattorit.

Suomalainen suksiteollisuus oli hetken taas voimissaan 2000- ja 2010-luvun alussa, kiitos runsaslumisten talvien, innovatiivisen tuotekehityksen, muotoilun ja graafisen suunnittelun. Näyttely valaisi aiemmin lähes tutkimatonta alaa, suksen valmistamisen ammattitaidon kehityskaarta. Suksisepän käsissä syntyi muotoilultaan maanläheinen käyttöesine, kun taas nykyisessä suksen tehdasvalmistuksessa muotoilu keskittyy lähinnä ulkoisiin asioihin, kuten suksen graafisten elementtien suunnitteluun. Muotonsa puolesta suksi on saattanut saavuttaa lakipisteensä, mutta suksen graafinen pinta sekä hiihto-ominaisuuksia parantavat innovaatiot vievät kehitystä eteenpäin.

Suomen suksi – suksisepästä teolliseen muotoilijaan -näyttelyn yhteistyökumppanina toimi Peltonen Ski Oy, jonka tuotantoa museo on voinut dokumentoida. Peltonen Ski Oy toimii esimerkkinä nykypäivän suomalaisesta suksituotannosta ja -muotoilusta.

Näyttelyyn liittyen tehtiin myös julkaisu, ”Suomen suksi – suksisepästä teolliseen muotoilijaan”. Se kertoi urheilun ja muotoilun välisestä suhteesta kotimaisten esimerkkien avulla. Kirja kuuluu Hiihtomuseon julkaisusarjaan. ISBN 978-952-5749-38-0. 2012, 52 s.